Route
Route
12.000 zeemijl in zes maanden, met twee keer een oversteek van de Atlantische Oceaan, over verschillende routes voor de heen- en terugreis. Dit is de route van School at Sea.
Als we half oktober vertrekken uit Nederland, bevaren we eerst het Kanaal – altijd een uitdaging in de herfst, zeker als we nog geen zeebenen hebben. Afhankelijk van wind of weer besluit de kapitein soms om in Frankrijk, Engeland of Spanje voor anker te gaan, in afwachting van betere omstandigheden.
De eerste 'echte' bestemming is Tenerife, een van de Canarische Eilanden. Hier beklimmen we El Teide, de vulkaan die voor het ontstaan van het eiland heeft gezorgd. Daarna varen we door naar Dominica. Eenmaal op het eiland Dominica doorkruisen we tijdens een expeditie de jungle naar de Boiling Lake en brengen we een paar dagen door aan wal. Na de Bovenwindse Eilanden bereiken we de ABC-eilanden en bezoeken we Curaçao, waar we weer even een klein stukje Nederland vinden en veel leren over het slavernij verleden. Vervolgens ga ik nóg verder naar het westen.
In Guna Yala (ook bekend als de San Blas), een autonome regio in het oosten van Panama, vind je het paradijs: witte stranden, blauw water, koraalriffen en palmbomen. Ietsje verder naar het westen in Panama worden we aan land gezet om zelf met een groepje het land te verkennen. Tijd voor de eerste eigen reis!
Na Panama varen we voor het eerst in maanden een noordelijke koers en begint de reis huiswaarts. Op Cuba ga ik aan land, om deze unieke eilandstaat met een groepje medescholieren op eigen houtje te verkennen tijdens de tweede eigen reis. Daarna gaan we door naar Bermuda. Nooit zul je twee landen zien die meer van elkaar verschillen dan deze twee – de tegenstellingen zijn enorm. Na Bermuda steekt de Thalassa weer de Atlantische Oceaan over naar de Azoren. Daar hebben we de Europese Unie weer bereikt, ook al zitten we op een eiland midden in de oceaan. Op Faial bereiden we ons voor op de laatste zeiletappe naar Nederland, waar we half april aankomen.